Po zaimportowaniu danych do arkusza kalkulacyjnego zdarza się, że próba wykonania nawet najprostszych obliczeń na wartościach liczbowych skończy się wyświetleniem komunikatu o błędzie. Aby zdiagnozować problem zwykle najpierw sprawdzamy, czy program poprawnie rozpoznał przeniesione wartości liczbowe. W arkuszu kalkulacyjnym wartości tekstowe są wyrównane do lewej krawędzi komórki, a liczbowe do prawej. Kierujmy się tą zasadą, a szybko wyeliminujemy problemy z obliczeniami.
Niestety, ten sposób weryfikacji błędów może okazać się niewystarczający. Wystarczy bowiem, że ktoś korzystający z tego samego arkusza co my zastosuje w całej kolumnie A wyrównanie wszystkich wpisów do prawej krawędzi i ta metoda nie zadziała. Zastosujmy formułę, która sprawdzi format każdej komórki i w razie potrzeby odpowiednio ją oznaczy.
W tym celu:
Pobierz plik z przykładowymi danymi znajdujący się do pobrania pod filmem.
W komórce B1 pobranego arkusza wprowadź następującą formułę:
Linia 1. znak równości JEŻELI otwórz nawias okrągły TYP otwórz nawias okrągły A1 zamknij nawias okrągły znak równości 1 średnik cudzysłów OK cudzysłów średnik cudzysłów Liczba rozpoznana jako tekst cudzysłów zamknij nawias okrągły.
=JEŻELI(TYP(A1)=1;"OK";"Liczba rozpoznana jako tekst")
Skopiuj ją do komórek poniżej.
Kluczowe znaczenie w działaniu formuły ma funkcja TYP. Za jej pomocą sprawdzamy, jakiego typu wartość znajduje się w komórce A1. Jeżeli to wartość liczbowa, wówczas wynikiem działania funkcji będzie 1. Wartość zwrócona przez tę funkcję jest przyrównana do jedności. Dzięki temu test logiczny da w wyniku wartość PRAWDA lub FAŁSZ.
Pierwszy wynik spowoduje wyświetlenie tekstu OK, a drugi komunikatu: Liczba rozpoznana jako tekst.
R16IODucBwlpu
Film nawiązujący do treści oznaczania liczb rozpoznawanych jako tekst.
Film nawiązujący do treści oznaczania liczb rozpoznawanych jako tekst.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoja wychowawczyni poprosiła cię o przeprowadzenie ankiety w klasie na temat ilości pełnych godzin spędzanych na nauce w ciągu dnia. Stwórz szablon w arkuszu kalkulacyjnym, który będzie uzupełniany przez twoich kolegów. Dodaj formułę, która sprawdza, czy wpisana wartość jest poprawna, tzn. czy jest liczbą.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
RRcYiS6caZyuo
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. W komórce A1 umieszczono tytuł Uczniowie. W komórce B1 umieszczono tytuł Ile godzin się uczysz? W komórce C1 umieszczono tytuł Czy dane są poprawne?. W kolumnie A, w komórkach od A2 do A21 wpisano kolejne imiona i nazwiska uczniów. W kolumnie B w komórkach od B2 do B21 wpisano dane liczbowe. W komórkach B2, B4 oraz B8 wartość liczbową wpisano słownie. W kolumnie C w komórce C2 wpisano formułę =JEŻELI(TYP(B2)=1;””;”NIEPOPRAWNA DANA”) W efekcie zastosowania formuły, w kolumnie C, w komórce C4 oraz C8 pojawiała się informacja: NIEPOPRAWNA DANA.
3
Polecenie 2
Planowane jest przeprowadzenie kolejnej ankiety, tym razem dotyczącej ulubionego przedmiotu w szkole. Zmodyfikuj arkusz kalkulacyjny z poprzedniego zadania. Oblicz, ilu uczniów lubi poszczególny przedmiot, wyniki przedstaw na wykresie kolumnowym. Nie zapomnij o sprawdzaniu poprawności wprowadzanych danych. Włącz ochronę formuł, by uczniowie nie mogli ich modyfikować.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
R1aHWWpMz0IME
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. W komórce A1 umieszczono tytuł Uczniowie. W komórce B1 umieszczono tytuł Ulubiony przedmiot. W komórce C1 umieszczono tytuł Czy dane są poprawne? W komórce E1 umieszczono tytuł Przedmiot. W komórce F1 umieszczono tytuł Ilość uczniów. W kolumnie A, w komórkach od A2 do A21 wpisano kolejne imiona i nazwiska uczniów. W kolumnie B w komórkach od B2 do B21 wpisano nazwy przedmiotów. W kolumnie C, w komórce C2 wpisano formułę, która brzmi następująco =JEŻELI(TYP(B2)=1;”NIEPOPRAWNA DANA”;””) W kolumnie E, w komórkach od E2 do E9 wpisano nazwy przedmiotów. W kolumnie F, w komórkach od F2 do F9 wpisano wartości liczbowe.
R1Ya1G0UXVmmH
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. W komórce A1 umieszczono tytuł Uczniowie. W komórce B1 umieszczono tytuł Ulubiony przedmiot. W komórce C1 umieszczono tytuł Czy dane są poprawne? W komórce E1 umieszczono tytuł Przedmiot. W komórce F1 umieszczono tytuł Ilość uczniów. W kolumnie A, w komórkach od A2 do A21 wpisano kolejne imiona i nazwiska uczniów. W kolumnie B w komórkach od B2 do B21 wpisano nazwy przedmiotów. W kolumnie E, w komórkach od E3 do E9 wpisano nazwy przedmiotów. W komórce E2 umieszczono komórkę =Unikatowe(B2:B21;FAŁSZ;FAŁSZ) W kolumnie F, w komórkach od F2 do F9 wpisano wartości liczbowe.
RdZDGMsnx01cU
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. W komórce A1 umieszczono tytuł Uczniowie. W komórce B1 umieszczono tytuł Ulubiony przedmiot. W komórce C1 umieszczono tytuł Czy dane są poprawne? W komórce E1 umieszczono tytuł Przedmiot. W komórce F1 umieszczono tytuł Ilość uczniów. W kolumnie A, w komórkach od A2 do A21 wpisano kolejne imiona i nazwiska uczniów. W kolumnie B w komórkach od B2 do B21 wpisano nazwy przedmiotów. W kolumnie E, w komórkach od E2 do E9 wpisano nazwy przedmiotów. W kolumnie F, w komórkach od F3 do F9 wpisano wartości liczbowe. =LICZ.JEŻELI($B$2:$B$21;E2)
R131rQJX9J75R
Na zrzucie ekranu z arkusza Excel znajduje się wykres słupkowy przedstawia zależność ulubionych przedmiotów od liczby uczniów.
RVQBhSczWG01a
Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel. W komórce A1 umieszczono tytuł Uczniowie. W komórce B1 umieszczono tytuł Ulubiony przedmiot. W komórce C1 umieszczono tytuł Czy dane są poprawne? W komórce E1 umieszczono tytuł Przedmiot. W komórce F1 umieszczono tytuł Ilość uczniów. W kolumnie A, w komórkach od A2 do A21 wpisano kolejne imiona i nazwiska uczniów. W kolumnie B w komórkach od B2 do B21 wpisano nazwy przedmiotów. W kolumnie C, w komórkach od C1 do C21 nie wprowadzono żadnych danych. W Kolumnie E, w komórkach od E2 do E9 wpisano nazwy przedmiotów. W kolumnie, w komórach od F2 do F9 wpisano wartości liczbowe. Zaznaczona jest komórka C2. Wyświetlone jest okno dialogowe programu Microsoft Excel zawierające komunikat: Komórka lub wykres, które próbujesz zmienić, są w arkuszu chronionym. Aby wprowadzić zmianę, wyłącz ochronę arkusza. Może zostać wyświetlona prośba o wprowadzenie hasła. Poniżej znajduje się przycisk OK.