Ludność Polski. Podsumowanie
Rozmieszczenie i liczba ludności, stopień urbanizacji, struktura zatrudnienia, stopa bezrobocia, przyrost naturalny czy saldo migracji to cechy wykazujące w Polsce znaczne zróżnicowanie przestrzenne. Wartości tych cech w istotny sposób zmieniały się też w czasie, np. w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Mniejsze zróżnicowanie dotyczy stopnia feminizacji i średniej długości życia, choć i w przypadku tych cech dostrzec można różne ciekawe rozbieżności i dysproporcje.

czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze mające wpływ na rozmieszczenie ludności w Polsce.
Utrwalisz wiadomości dotyczące rozmieszczenia ludności w Polsce.
Powtórzysz, jakie są przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Polsce.
1. Rozmieszczenie ludności w Polsce
W Polsce mieszka około 38,3 mln osób (dane dot. 2020 r. wg GUS). Ludność naszego kraju rozmieszczona jest nierównomiernie. Największa gęstość zaludnienia występuje w Polsce Centralnej i Południowej, a najmniejsza gęstość występuje w Polsce Północno‑Zachodniej i Północno‑Wschodniej oraz w Bieszczadach. Średnia gęstość zaludnienia dla całego kraju wynosi 128 osób na 1 kmIndeks górny 22. W najgęściej zaludnionym województwie śląskim są to aż 364 osoby na 1 kmIndeks górny 22.

2. Przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności Polski
W dawnych czasach rozmieszczenie ludności zależało głównie od warunków naturalnych (dostęp do wody, równinny teren, dobre gleby). Później rozwój przemysłu w określonych miejscach przyczynił się do gęstego ich zaludnienia. Wpływ na to miały też zabory – w pruskim gospodarka rozwijała się lepiej niż w rosyjskim czy austriackim. Ludność migrowała na obszary dające szanse lepszego życia, np. do miast.

3. Zmiany liczby ludności Polski
Od dawnych czasów liczba ludności Polski stale wzrastała (pomijając wojny i kataklizmy). W 1990 roku osiągnęła wartość 38 mln i od tego czasu wzrost został zahamowany, a od 2020 (38,3 mln) spadł do 37,9 mln w 2021 r. Przyczyniły się do tego m.in. niestabilna sytuacja ekonomiczna, która spowodowała zmniejszenie liczby urodzeń i zwiększenie emigracji, zmiana modelu rodziny (coraz mniej rodzin wielodzietnych).

4. Przyrost naturalny w Polsce
Przyrost naturalny to różnica między liczbą urodzeń a liczbą zgonów. Wraz z saldem migracji decyduje o zmianach liczby ludności. W Polsce po 2000 roku pojawił się ujemny przyrost naturalny. Był to wynik spadającej liczby urodzeń i zwiększonej liczby zgonów, co jest typowe dla starzejącego się społeczeństwa. Znaczenie miała też zmiana stylu życia ludzi młodych – ważniejsza stała się kariera zawodowa niż posiadanie licznej rodziny. Obecnie ujemny przyrost naturalny w Polsce się zwiększa.

5. Depopulacja i jej skutki
Depopulacja to zmniejszanie się liczby ludności. W Polsce głównym skutkiem depopulacji jest starzenie się społeczeństwa – młodzi ludzie emigrują, rodzi się mało dzieci. Coraz bardziej zagraża nam w przyszłości sytuacja, gdy będzie brakowało rąk do pracy. To obok wydłużającego się przeciętnego trwania życia przyczyniło się do podniesienia tzw. wieku emerytalnego. Spodziewany jest też zwiększony napływ imigrantów, co może skutkować różnorodnymi problemami społecznymi.

6. Struktura wieku ludności Polski
Kształt piramidy wieku pokazuje strukturę wieku społeczeństwa. Piramida wąska u podstawy oznacza małą liczebność roczników młodych, czego efektem będzie w przyszłości mała liczba urodzeń. W piramidzie wieku dla Polski wyraźnie zaznaczają się też wklęśnięcia i wybrzuszenia – są to odpowiednio niże i wyże demograficzne powstałe w wyniku II wojny światowej.

7. Długość życia
Średnia długość życia w Polsce wynosi 81 lat dla kobiet i niespełna 73 lata dla mężczyzn. Kobiety żyją dłużej, ponieważ prowadzą zdrowszy tryb życia – lepiej się odżywiają, piją mniej alkoholu, rzadziej palą papierosy, bardziej dbają o zdrowie, są mniej narażone na urazy i wypadki. Długość życia zależy też od miejsca zamieszkania. Najkrócej żyje się na obszarach zanieczyszczonych, na obszarach o dużym bezrobociu, ze słabszym dostępem do służby zdrowia i oświaty. Najdłużej natomiast pomimo stosunkowo dużego zanieczyszczenia żyje się w dużych miastach ze względu na dobry dostęp do służby zdrowia i oświaty oraz na mało zanieczyszczonych obszarach wschodniej i południowo‑wschodniej Polski.

8. Struktura płci – stopień feminizacji
Kobiety statystycznie żyją dłużej i dlatego w rocznikach starszych jest ich znacznie więcej niż mężczyzn. W rocznikach młodszych przeważa płeć męska, ponieważ rodzi się więcej chłopców niż dziewczynek. Średni stopień feminizacjifeminizacji Polski to 107 kobiet na 100 mężczyzn. Kobiety mają wyraźną przewagę w dużych miastach. Skrajnym przypadkiem jest Łódź (110 kobiet na 100 mężczyzn w 2020 r.) będąca dawniej wielkim ośrodkiem przemysłu włókienniczego.

9. Struktura zatrudnienia ludności Polski
Rolnictwo, przemysł i usługi to 3 główne działy gospodarki. Struktura zatrudnienia zmienia się w Polsce na korzyść usług. To pozytywna tendencja, gdyż duże zatrudnienie w usługach jest typowe dla państw wysokorozwiniętych (często przekracza tam 70%). Wskazany byłby u nas dalszy wzrost udziału usług w strukturze zatrudnienia powyżej 60% i spadek do kilku procent udziału rolnictwa, które powinno być bardziej wysokotowarowe.

10. Problem bezrobocia
Bezrobocie pojawiło się w Polsce po 1989 roku, kiedy przeszliśmy na gospodarkę rynkową i trzeba było zamknąć wiele nierentownych zakładów pracy. Do głównych przyczyn bezrobocia należą: wysokie koszty pracy, niedostosowanie wykształcenia do potrzeb gospodarki, zapóźnienie gospodarcze niektórych regionów, słabe działanie instytucji wspierających rynek pracy. Największa stopa bezrobocia występuje w małych miastach i na obszarach wiejskich (w 2020 r. ok. 12 ‰ wg GUS). Najmniejsze bezrobocie jest w dużych miastach, gdzie rozwijają się różne usługi i w tym dziale najłatwiej znaleźć pracę (w 2020 r. poniżej 2 ‰ wg GUS).

11. Migracje wewnętrzne w Polsce
Przez wiele lat po II wojnie światowej w Polsce zdecydowanie przeważał jeden kierunek migracji wewnętrznych – ze wsi do miasta. Później doszły do tego wyjazdy z miast małych do dużych celem kontynuowania nauki lub podjęcia pracy. W ostatnich latach coraz więcej mieszkańców większych miast przenosi się na pobliskie tereny wiejskie, uciekając z zatłoczonych, hałaśliwych i zanieczyszczonych centrów miejskich.

12. Emigracja zagraniczna Polaków
Polacy emigrują głównie do krajów Europy Zachodniej, np. do Niemiec czy (przed Brexitem w 2020 r.) do Wielkiej Brytanii, by podjąć lepszą pracę i podnieść poziom swojego życia. Największe nasilenie wyjazdów miało miejsce po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej i otwarciu dla nas tamtejszych rynków pracy. Obecnie ta fala emigracji zmalała, jednak wciąż nasz kraj corocznie opuszcza wiele tysięcy Polaków, a poza krajem na czasowej emigracji znajduje się sporo ponad 2 mln osób.

13. Imigracja cudzoziemców do Polski
Od przełomowego 1989 roku liczba imigrantów napływających do Polski systematycznie rośnie. Są to głównie dwie grupy imigrantów – wysoko wykwalifikowani specjaliści i kadra zarządzająca renomowanych firm światowych działających w Polsce (z Europy Zachodniej, USA, Japonii, Korei, Chin) oraz niewykwalifikowana tania siła robocza do prostych prac na przykład w rolnictwie, gastronomii czy budownictwie (z Ukrainy, Białorusi, Rosji, Wietnamu).

14. Rozmieszczenie miast w Polsce
Największe zagęszczenie miast w Polsce występuje na południu, a ponadto w centrum i na zachodzie. Najmniej miast znajduje się na wschodzie kraju. Są to głównie skutki zaborów – pod pruskim intensywnie rozwijał się przemysł i tym samym miasta; pod rosyjskim i austriackim gospodarka była zaniedbana i opierała się na rolnictwie, dlatego przeważało tam osadnictwo wiejskie. Do szybkiego rozwoju miast (urbanizacji) przyczynia się wiele czynników, m. in. upowszechnienie miejskiego stylu życia, więcej miejsc pracy, lepszy dostęp do usług itd.

15. Wielkość miast Polski
Największe miasto Polski – Warszawa – to wielofunkcyjna metropolia. Sama stolica liczy 1,7 mln mieszkańców, ale w aglomeracji warszawskiej mieszka 2,2 mln osób (2020 r.). Większą aglomeracją jest konurbacja górnośląska licząca prawie 2,5 mln mieszkańców. Inne duże obszary zurbanizowane w Polsce to aglomeracje Łodzi, Krakowa, Trójmiasta, Wrocławia i Poznania. Miasta te mają silnie rozwinięte funkcje usługowe, np.: administracyjne, komunikacyjne, handlowe, biznesowe, naukowe, kulturalne.
Lp. | Miasto | Liczba mieszkańców |
---|---|---|
1 | Warszawa | 1 790 658 |
2 | Kraków | 779 115 |
3 | Łódź | 679 941 |
4 | Wrocław | 642 869 |
5 | Poznań | 534 813 |
6 | Gdańsk | 470 907 |
7 | Szczecin | 401 907 |
8 | Bydgoszcz | 384 190 |
9 | Lublin | 339 784 |
10 | Białystok | 297 774 |
11 | Katowice | 292 774 |
12 | Gdynia | 246 348 |
13 | Częstochowa | 220 433 |
14 | Radom | 211 371 |
15 | Toruń | 201 447 |
16 | Sosnowiec | 199 974 |
17 | Rzeszów | 196 208 |
18 | Kielce | 194 852 |
19 | Gliwice | 178 603 |
20 | Zabrze | 172 360 |
21 | Olsztyn | 171 979 |
22 | Bielsko‑Biała | 170 663 |
23 | Bytom | 165 263 |
24 | Zielona Góra | 141 222 |
25 | Rybnik | 138 098 |
Lp. | Zespoły miejskie | Liczba ludności |
---|---|---|
1 | GOP — Katowice, Sosnowiec, Gliwice, Zabrze, Bytom, Chorzów, Tychy, Jaworzno | 2 mln 350 tys. |
2 | WARSZAWA, Pruszków, Legionowo, Otwock, Piaseczno, Wołomin | 2 mln 200 tys. |
3 | ŁÓDŹ, Pabianice, Zgierz i kilka mniejszych miast | 920 tys. |
4 | KRAKÓW, Wieliczka, Skawina, Niepołomice | 815 tys. |
5 | TRÓJMIASTO – Gdańsk, Gdynia, Sopot | 750 tys. |
6 | POZNAŃ, Swarzędz, Luboń | 612 tys. |
7 | LUBLIN, Świdnik | 388 tys. |
8 | Dzierżoniów, Bielawa, Pieszyce | 75 tys. |
16. Ludność mojego regionu
Ludność własnego regionu może różnić się od ogólnego obrazu społeczeństwa całego kraju. Dlatego ważne jest, by znać główne cechy społeczności lokalnej. Można będzie wówczas dostrzec miejscowe problemy ludnościowe – starzenie się społeczeństwa, małą liczbę urodzeń, bezrobocie, migracje, konflikty na tle narodowościowym i inne. Łatwiej też będzie znaleźć rozwiązania dla tych problemów.

Słownik
liczba kobiet przypadająca na 100 mężczyzn
Ćwiczenia
Pamiętam i rozumiem
Wyjaśnij przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności Polski.
Opisz, czym się różni wyż demograficzny od niżu demograficznego.
Wyjaśnij, kto i dlaczego przeciętnie żyje dłużej – kobiety czy mężczyźni?
Opisz, jaka jest obecnie struktura zatrudnienia w Polsce i jakie są tendencje jej zmian.
Wymień główne kierunki migracji zagranicznych dotyczących Polski i podaj ich przyczyny oraz skutki.
Wymień pięć największych miast Polski. Podaj dwa przykłady konurbacji.
Podaj nazwę swojego dużego regionu – województwa, krainy geograficznej, krainy historycznej – oraz jego stolicę(e). Wypisz nazwy i stolice mniejszych jednostek – podregionów, powiatów, gmin. Który z nich to „twój” region?
Czytam i interpretuję
Na mapie poniżej znajdź województwa najbardziej lub najmniej zaludnione, następnie wypisz je i wyjaśnij przyczyny takiego stanu.

Na podstawie opisu alternatywnego zaznacz trzy województwa najbardziej zaludnione.
Na wykresie poniżej wskaż wyże i niże demograficzne oraz okresy dodatniego i ujemnego przyrostu naturalnego. Wyjaśnij, jaka jest tego przyczyna.

Na podstawie opisu alternatywnego zaznacz rok, w którym odnotowano najwięcej urodzeń żywych w Polsce.
Opisz, na podstawie poniższej piramidy wieku ludności Polski, w jakim wieku jest najwięcej mieszkańców Polski, następnie wyjaśnij, w jakich latach się oni urodzili i dlaczego jest ich najwięcej.
Na podstawie opisu alternatywnego piramidy wieku ludności Polski, w jakim wieku jest najwięcej mieszkańców Polski, następnie wyjaśnij, w jakich latach się oni urodzili i dlaczego jest ich najwięcej.

Na podstawie własnej wiedzy oraz korzystając z dostępnych źródeł, wymień obszary najmniejszego oraz największego bezrobocia w Polsce i wyjaśnij, dlaczego są to właśnie te obszary.
Opisz, na podstawie poniższej mapy, obszary najmniejszego oraz największego bezrobocia i wyjaśnij, dlaczego są to właśnie te obszary.
Opisz na podstawie opisu alternatywnego mapy, obszary najmniejszego oraz największego bezrobocia i wyjaśnij, dlaczego są to właśnie te obszary.

Opisz, na podstawie poniższej mapy, obszary o największym napływie ludności oraz o największym odpływie i wyjaśnij, dlaczego są to właśnie te obszary.
Na podstawie opisu alternatywnego mapy, opisz obszary o największym napływie ludności oraz o największym odpływie i wyjaśnij, dlaczego są to właśnie te obszary.

Przeanalizuj poniższy diagram i opisz, w jakiego rodzaju miastach mieszka najwięcej Polaków, a w jakiego rodzaju najmniej, oraz w jakiego rodzaju jednostkach osadniczych mieszka więcej niż połowa Polaków.
Opisz w jakiego rodzaju miastach mieszka najwięcej Polaków, a w jakiego najmniej, oraz w jakiego rodzaju jednostkach osadniczych mieszka więcej niż połowa Polaków, wiedząc że struktura ta wygląda następująco:
Miasta duże: 28,2%
Miasta średnie: 19%
Miasta małe: 13%
Wieś: 39,8%
Scharakteryzuj ludność własnego regionu, korzystając z poniższych map i wykresów tematycznych. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rozwiązuję problemy
Wyjaśnij, w jaki sposób można przeciwdziałać depopulacji.
Wyjaśnij, dlaczego w roku 2015 w Polsce odnotowano jednocześnie dodatni przyrost naturalny oraz ujemny przyrost rzeczywisty.
Opisz, w jaki sposób można wydłużyć przeciętny czas życia człowieka. Wyjaśnij, co wpływa na średnią długość życia Polaków.
Wyjaśnij, w jaki sposób przeciwdziałać bezrobociu.
Wymień i opisz sposoby zwalczania niekorzystnych skutków nadmiernej emigracji i imigracji.
Wyjaśnij, dlaczego w małych miastach słabo rozwijają się funkcje naukowe i kulturalne. Czy można temu jakoś zaradzić?
Wymień najważniejsze problemy społeczne własnego regionu i opisz sposoby ich rozwiązania.
Projekt badawczy
Autor/ Nauczyciel | Tytuł projektu | Zmiany w strukturze zatrudnienia |
Temat projektu | Zmiany struktury zatrudnienia w mojej okolicy | |
Badana hipoteza | Wzrasta zatrudnienie w usługach, maleje zatrudnienie w rolnictwie i przemyśle | |
Materiały źródłowe (strony internetowe, rozdział w podręczniku) | lekcja w e‑podręczniku: | |
GUS / Portal Edukacyjny / Gry edukacyjne: http://stat.gov.pl/portal-edukacyjny/gry-edukacyjne/ | ||
Uczeń | Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa? | Przeprowadzić ankietę wśród ludności w wieku produkcyjnym – spytać o dział gospodarki (rolnictwo, przemysł, usługi), w którym pracują obecnie i w którym pracowali 5 lat temu. Uwzględnić bezrobotnych |
Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę? | Policzyć osoby pracujące w poszczególnych działach obecnie i 5 lat temu | |
Co będę obserwować (mierzyć)? | Liczbę osób pracujących w poszczególnych działach gospodarki. Ankietę przeprowadzić na co najmniej kilkudziesięciu osobach. Wybierać zarówno kobiety, jak i mężczyzn w różnym wieku. Wskazane przebadanie okolicznych obszarów miejskich i wiejskich | |
Czas trwania (ile czasu potrzeba, by wykonać projekt) | 1‑2 tygodnie | |
Wyniki (tabela, wykres, rysunek, fotografie) | Zbiorcze dane w tabeli oraz dwa diagramy kołowe przedstawiające strukturę zatrudnienia obecną i sprzed 5 lat | |
Wniosek | Wyniki potwierdzają hipotezę. Jeśli nie, to wyjaśnić dlaczego | |
Refleksja (Czego projekt mnie nauczył?) | Praktyczne potwierdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej na lekcjach? | |
Systematyczne działania jednostkowe pozwalają uzyskać ogólny wynik końcowy zbieżny z oficjalnymi danymi |
Test sprawdzający: Ludność Polski
Wskaż czynnik NIEmający wpływu na rozmieszczenie ludności.
Wskaż prawidłowe zakończenia zdań.
Zamierzasz spędzić trochę czasu z dala od ludzi. Zaznacz pasmo górskie najmniej oblegane przez turystów.
Uzupełnij tekst, wskazując poprawne wyrażenia.
Wskaż, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe, zaznaczając odpowiednie pole w tabeli.
Przeanalizuj poniższy wykres i wskaż, czy podane w tabeli stwierdzenie w jest prawdziwe, czy fałszywe.
Na podstawie opisu alternatywnego przeanalizuj dane i wskaż, czy podane w tabeli stwierdzenie w jest prawdziwe, czy fałszywe.

Wskaż główny skutek depopulacji.
Wykres poniżej przedstawia strukturę wieku i płci ludności Polski na koniec 2020 roku. Przeanalizuj go i wskaż poprawne uzupełnienie tekstu.
Na podstawie opisu alternatywnego struktury wieku i płci ludności Polski na koniec 2020 roku. Wskaż poprawne uzupełnienie tekstu.

Wskaż poprawne zakończenie zdania, a następnie w wyznaczonym do tego miejscu wpisz, czy zdanie dotyczy niżów, czy wyżów demograficznych.
Wskaż poprawne zakończenie zdania, a następnie uzupełnij kolejne zdanie, zaznaczając odpowiednie wyrażenie.
Wskaż poprawne zakończenia zdań.
Do celów statystycznych używa się określeń ludność „bierna” i „aktywna” zawodowo. Przypomnij sobie ich znaczenie i wskaż stwierdzenia prawdziwe oraz fałszywe.
W polskim pociągu spotykasz studenta z plecakiem, który właśnie rozpoczyna rok akademicki. Wskaż poprawną odpowiedź na poniższe pytanie.
Uzupełnij tekst, dopasowując odpowiednie wyrażenie w wyznaczone miejsca. Dwa wyrażenia są podane dodatkowo i nie pasują do zdania.
Wskaż, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Wskaż poprawne uzupełnienie tekstu, zaznaczając odpowiednie wyrażenie.
Wskaż prawidłową odpowiedź.